Lina L. Baker

Leave a comment
Uncategorized
Lina L. Baker Don´t feed the animals Galleri Duerr

Dont feed the animals no 8Bildkonstnär Lina L. Baker med BA i fotografi på Napier University i Edinburgh startade eget förlag för att kunna göra en fotobok till fotografnätverket Brudarna. Innan hon fick barn för ett och ett halvt år sedan arbetade hon som fotolärare och med att göra Fine art-printar till museum och konstnärer runt om i Sverige. Det innebar hela kedjan från foto till print och paketering, både på papper och canvas vilket gett henne en gedigen kunskap om pappersmärken och ljussättning när det gäller just tavlor. Idag fokuserar hon på sitt eget bildskapande. Processen till senaste projektet – serien ”Don´t feed the animals” startade med att Lina såg en tecknad bild på internet där skolan parodierades genom ett antal uppställda djur, allt från sköldpadda till elefant, där magistern ber samtliga klättra upp i ett träd för att kunna mäta deras förmågor. Linas bilder handlar mycket om identitet – inte bara ur barnets synvinkel utan lika mycket ur föräldrarskapets som utifrån vuxenvärldens syn. 

– Titeln är mer institutionell, uppfordrande utifrån en uppmaning om att inte göra – en skyddstejp som speglar mycket samhället och folks åsikter om hur allt ska vara, inte minst när man fått barn. Barn kan vara så utsatta – i skolan, bland kamrater och inom familjen. Men mina bilder är inte tänkta att kännas negativa utan mer att väcka tankar.


En rad matta vykort i olika svartvita toner inhandlade i
en antikaffär står uppradade i Linas ateljé ute i Tyresö där hon bor i ett hus med sin engelsksvenske man. Små barnporträttfotografier från Bryssel, Frankrike och Tyskland, postade under sekelskiftet. Lina använder de som bas, scannar in, gör de större, photoshopar bort ansikten och tecknar sedan med blyerts, kol, tusch och akvarell in ett passande djur, förstärker kontraster och lägger till detaljer på Fine-art prints av högsta kvalité på Hahnemühle-papper german etching 310 gsm precis som originalen hon tecknar på. Lina använder ungefär fem (tusch)pennor på varje print när hon tecknar och gillar att få fram en silverkänsla med blyertsen. Ett litet barn i förhållande till sig själv håller i ett jättelikt blomsterarrangemang, känslan blir lite som Alice i underlandet, en bok som inspirerat Lina precis som Beatrice Potter och mer eller mindre allt från sekelskiftet, det viktorianska. 


– Jag fångades av de här porträttkorten jag handlar i en antikaffär. En del ser inte barnen utan bara att de är uppklädda, de ser så vuxna ut på något sätt, hela posen känns stel, som om de egentligen inte vill vara där men måste, stilla och ganska länge för att fotograferingen ska bli bra, för att de kanske fått veta hur dyrt det var att gå dit. Porträttbilder fulla av förmaningar som var tänkta att skickas som glada hälsningar. Barn måste få vara barn, måste älskas och tas om hand men idag dras vi hela tiden med dåligt samvete för att vi inte gör tillräckligt, när det enda barnen egentligen vill är att bara sitta ner och umgås eller behöver få utmaningar istället för att få höra att de är duktiga så fort de gjort något de i själva verket känner inte var något särskilt. Det ligger mycket i betraktarens öga hur man upplever mina bilder. En del uttrycker åh vad gullig, andra åh vad läskigt fast det kan handla om samma bild. Min tanke – vad tänker barnen i bilderna, det var det som blev min ingång. Jag blir nästan som förälskad i den här idén om den här personen på kortet även om jag inte alltid använder mig av just det vykortet, men jag tycker om att ha alla i min närhet på något sätt. För mig kan det här lika gärna vara ett livslångt tema och inte sluta vid den här serien om tolv bilder. Det är så spännande att se de här verken växa fram och hur de går i olika nyanser. Jag har inte en klar bild av resultatet när jag börjar men däremot måste jag bestämma vilket djur jag ska använda mig av när jag photoshopar bort ansiktet för att det ska passa in. 

Tre små djurfigurer i plast står bredvid porträtten. Skavanker vittnar om att de har några år på nacken. När Lina pausar brukar hon använda de för att göra photoshopcollage där hon sätter in djuren i olika miljöer.


– Jag tycker om att de är lite trasiga och har svårt för att slänga saker. Djur har alltid funnits i sägner som epitet att beskriva folk, sen är det enklare att stå och titta länge på ett djurhuvud än på ett barn. Att titta länge gör att man verkligen börjar se.
De får liv och blir till egna små karaktärer som man lär känna istället för att bara tänka vad sjutton är det här. Det är viktigt att tillåta sig titta länge i dagens mediaflöde, den som tillåter sig att verkligen se, blir belönad. Att avlägsna barnens  identitet genom att ta bort deras ansikten var så skönt, de fick ett annat uttryck, varken ledsna eller glada. Porträttfotografer finns fortfarande men vid sekelskiftet var det mer att man gick till fotografen och tog på sig det absolut finaste man hade. Jag läste en bra artikel om hur vi höjer upp barnen idag lite som i porträttsammanhang. De blir lite som troféer som när man jagar djurhuvuden.

Lina L. Baker deltog på Liljevalchs vårsalong 2011 och 2013, Edsvik Konsthalls Höstsalong 2014 och har ställt ut på CFF Experimentell, Centrum för fotografi, Marchmont Gallery (Edinburgh), BrickLane Gallery (London),
Degree Show, Mansfield Traquair (Edinburgh). Är medlem i Konstnärernas Riksorganisation, Svenska fotografers Förbund, Centrum för Fotografi, Nätverket Brudarna & Konstrundan i Tyresö.

November 29 – December 14 –  Lina L. Baker participates in Galleri Duerr’s colorful group exhibition – CHRISTMAS EACH DAY – an exhibition in a constant state of flux at Hornsgatspuckeln, Hornsgatan 44 (Abante Gallery).

Open monday-friday 11-20, saturday-sunday 12-18
Stay tuned for portraits of the other artists!

Galleri Duerr is collaborating with refo remake – giving both people and clothes new life. This Christmas we will have an installation with one of refos second hand packages. For each 200 SEK deposited into the installation, a needy child in one of Stockholms vulnerable districts will recieve a package of clothes through the refo network – suburbs where refo also gives courses in entrepreneurship. Sharing is caring.

Lina L. Baker Don´t feed the animals Galleri Duerr Stockholm

Lina L. Baker Don´t feed the animals Galleri Duerr Stockholm

The Author

Storyteller Coach Moderator Producer Ungt Perspektiv Samtals Coachomaten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s