Tove Kjellmark

Tove Kjellmark

Tove Kjellmark intresserar sig för människans inre i relation till kroppslighet och dess förhållande till rummet. Hon är från början utbildad som skulptör och har sedan utvecklat en mångsidig och experimentell praktik där hon röra sig fritt mellan olika media och material. Kjellmarks arbete är både fysiskt och konceptuellt, och placerar sig i glitchen mellan det digitala och det organiska, det förflutna och framtiden. Som verktyg och material använder hon sig ofta av sin egen kropp i kombination med hemmabyggda maskiner samt avancerad teknologi. Kjellmark har gjort Technoanimalism till sitt signum och i mediala sammanhang har hon kallats för en modern, kvinnlig, Dr. Frankenstein. Förutom arbetet i ateljén, föreläser hon och bedriver samarbeten med människor och icke-människor i olika former.

Tove Kjellmark (1977) är född och baserad i Stockholm där hon tog sin MFA vid Kungliga konsthögskolan år 2009 och har sedan dess ställt ut regelbundet på den internationella konstscenen. Just nu arbetar hon med en interaktiv offentlig bronsskulptur till en skolgård i Stockholm och är nominerad till The Lumen Art prize. Svt har visat hennes konstnärliga process i programmen Kobra och Babel och hon har precis erhållit ett stort stipendium från kulturbryggan för sitt nyskapande projekt; Hästen, roboten och det omätbara.

Tove Kjellmark was born 1977 and is based in Stockholm, Sweden. She is educated at École des beaux arts and The Royal Institute of Art in Stockholm, where she received her M.F.A. 2009. Kjellmark is initially trained as a sculptor. Besides working in her studio she teaches, mentors and collaborates with humans and non-humans of various types and technologies.

Tove Kjellmak’s work can be described as visual appropriations of forms and structures from the complex world in which we live. She is currently looking at the glitches in transformations between the digital and the organic; the gaps in the experience when moving from one world to another. Tove Kjellmark is recognized for creating spaces of critical reflection about techno-scientific acceleration, artworks that asks questions about the nature of human and nonhuman agency in a highly ‘indoctrinated’ post-human world. Over a longer period of time she dealt with techno-animalism, giving rise to another type of animality, another type of nature but above all very delicately playing the affects of the involved audience.

Ett urval av utställningar från de senaste åren:
Erik Nordenhake, Stockholm (2019)
Moore contemporary, Perth, Australia (2018)
Katarina Kyrka i Stockholm (2017)
Manchester Art Gallery (2016)
Royal British Society of Sculptors, London (2015) Stockholms Centralstation (2015)
Galleri Andersson/Sandström (2014)
Geijutsu Kouminkan, Tokyo (2014)
LEAP i Berlin (2013)
Marabouparken, Stockholm (2013)
La Casa Encendida, Madrid (2012)
Galleri Stene Projects, Stockholm (2010)
Ars Electronica, Linz (2010)
Transmediale, Berlin (2010)
The International Documentary Film Festival, IDFA, Amsterdam (2009)