Rå och hård, och samtidigt mjukt sensuell. Isa Anderssons Hydraulic är lika mycket vas som skulptur, ett bruksföremål som också är ett konsthantverk. Fyll Hydraulic med snittblommor, eterneller eller pappersblommor,...
Rå och hård, och samtidigt mjukt sensuell. Isa Anderssons Hydraulic är lika mycket vas som skulptur, ett bruksföremål som också är ett konsthantverk. Fyll Hydraulic med snittblommor, eterneller eller pappersblommor, eller låt vasen stå i eget majestät. Isa Andersson tar fasta på kontraster i material och i form, en arbetsfilosofi som sätter prägel på hennes arbete som både konstnär och formgivare. - Efter att jag tagit min examen från Beckmans formlinje blev jag fascinerad av vad man kan göra med hydrauliska verkstadspressar förutom att pressa kullager, berättar Isa Andersson. Tennisbollar, barbiedockor, tårtor… När jag började på Konstfack testade jag med rörbitar, och det blev så fint! Att deformera stålrör var den ena utmaningen, den andra att utforska maktstrukturer, statussymboler och överlevnadsestetik. Hydraulic ställer stålets tuffa blanka ytas perfektion mot det mänskligt ofullbordade. - Jag besökte en massa bilverkstäder tillsammans med Johan Krantz för att hitta en press som var kraftigare än den vi hade på skolan, till slut var vi nära att ge upp. Det är en tuff process, du måste kunna din fysik, ändrar du godstjockleken bara en halv millimeter så förändras hela processen. Jag ville åt kontrasten mellan den här råa känslan och en fot som nästan såg ut att ha smälts ned.
År 2019 stod Hydraulic färdig samtidigt som Isa Andersson avslutade sin master på Konstfack. Ett pressat rör som vittnar om den enorma kraft det utsatts för. Hennes verk bjuder dessutom på en demokratisk aspekt: ett unikt konstverk som är mer än tillgängligt prismässigt. - Jag har större frihet att skapa form som konstnär än som formgivare, menar Isa Andersson. Mitt mål är ett starkt och precist visuellt språk som utmanar våra förutfattade meningar om skönhet, aggression och identitet. Samma kontrastverkan som i Hydraulic återkommer i flera av hennes installationer och konstverk: glas med vassa spikar, knivar med håriga handtag, färgstarka repstegar med steg i glas. Hydraulics rostfria uppenbarelse är lika mycket vas som skulptur, enligt Margot Barolo som hade Isa Andersson som elev vid Beckmans innan hon tog vid som designchef för Design House Stockholm. - Rent stål kan ge en signal om maskulin hårdhet, men tack vare den här processen blir vasen följsam och adderar en annan berättelse. Hydraulic är en fusion av spännande motsatser. Hydraulics tyngd och kraftiga botten låter vasen stå säkert som enskild solitär eller fylld med blommor av alla de slag.