Tuva Widén Swedish
Creating a new understanding of the conditions of perspective is, for me, a method of trying to understand how we see and experience objects and things in relation to scale and spatiality.
Tuva Widén is a Swedish artist based in southern Stockholm. She holds a Master's Degree from Konstfack and a Bachelor's Degree from the National Academy of the Arts and Design in Bergen, Norway. Widén has participated in numerous exhibitions, both solo and group shows, most recently with the project "Homesickness" at Farsta Gallery. She is the artistic director of Gubbängen Art Center and has spent the past year working on public art projects. This has included a number of workshops and smaller exhibitions, where she collaborated with students and teachers from Hästhagsskolan in Farsta to create a large sculptural artwork for their new premises. Widén primarily works sculpturally and with a focus on materials. Her work often explores our relationship with nature. By shifting perspectives and altering positions, she seeks to highlight and thematize our connection to the Earth.
I work sculpturally and in a material-based way. In my material encounters, I aim to create a contrast while simultaneously fostering a symbiosis between nature and non-nature. What we are used to seeing and therefore overlook, I want to highlight through my works—everyday elements are reversed and shifted, and the properties of materials are transformed—light becomes heavy, soft becomes hard. I imagine it is possible to find another world within the world by dissolving the distinction between the observer and the observed, between what is human and what is non-human.
In my works, I express the state of both humanity and the Earth, as well as the hierarchy between humans and nature. I want to shift perspectives by portraying nature from a different position. Normally, we distance ourselves from our surroundings, and much around us appears small due to how we adhere to the given laws of perspective, but also because of power structures. What we experience always depends on how large we perceive ourselves to be in relation to the given world; everything is always in relation to something else. Creating a new understanding of the conditions of perspective is, for me, a method of trying to understand how we see and experience objects and things in relation to scale and spatiality.
SV. Jag arbetar skulpturalt och materialbaserat. I mina materialmöten vill jag skapa en kontrastverkan men samtidigt skapa symbios mellan natur och icke-natur. Det vi är vana vid att se och därför inte lägger märke till vill jag genom mina verk lyfta fram, vardagligheter kastas om och förskjuts och egenskaper i materialen förändras- lätt blir tungt, mjukt blir hårt. Jag föreställer mig att det går att finna en annan värld i världen genom att lösa upp skillnaden mellan betraktare och det som är betraktat, mellan det som är mänskligt och icke-mänskligt.
I mina arbeten ger jag uttryck för människans och jordens tillstånd och hierarkin mellan människa och natur. Jag vill flytta perspektiven genom att skildra naturen från en annan position. Normalt sett distanserar vi oss från vår omgivning och mycket runt omkring oss blir litet på grund av hur vi förfåller oss till de givna lagarna om perspektiv, men också på grund av maktpositioner. Vad vi upplever beror alltid på hur stora vi upplever oss själva vara i relation till den givna världen, allt står alltid i relation till något annat. Att skapa en ny förståelse för perspektivens villkor är en metod för mig att försöka förstå hur vi ser och upplever objekt och ting i relation till skala och rumslighet.