Lisa Juntunen Roos Swedish, b. 1988
My artistic practice is a multifaceted exploration, with one foot firmly rooted in traditional textile crafts. I delve into the making process, the role of tradition, and its impact on national identity.
I have a background in textile craft and a journeyman certificate in the handloom profession since 2015 and a master in fine arts from 2020. My artistic practice is a multifaceted exploration, with one foot firmly rooted in traditional textile crafts. I delve into the making process, the role of tradition, and its impact on national identity. Simultaneously, my other foot steps into the realm of artistic research and design, where the first pillar transforms into a unique means of artistic expression. My works serve as a constant exploration of my bicultural identity, forming a narrative in chapters.
It’s important to me that the material I work with is independent, by which I mean that the material and the technique possess a certain something, and I can use that something as a springboard to create my own narrative. From an applied art perspective, I look at the people that constitute society. Making has always been close to people, and every story has a material.
SV. Mitt konstnärskap har flera bottnar, jag står med ett ben i den traditionella textila slöjden där jag undersöker görandet, traditionens roll och konsekvens för utövare samt nationell identitet. Ett annat ben har jag i konstnärlig forskning och gestaltning där det tidigare benet formuleras och tar sig uttryck. Mitt arbete är också ett konstant undersökande av min egen identitet som tvåkulturell där mina verk blir ett historieberättande i kapitelform.
Det är viktigt för mig att det material jag arbetar med är självständigt, med det menar jag att material och teknik i sig bär på något och att jag kan använda detta ’något' som en språngbräda för mitt eget berättande. Ur ett konsthantverkligt perspektiv tittar jag på samhällets människor. Görandet har funnits nära människan alltid och varje berättelse har ett material.
Lisa Juntunen Roos is a Stockholm-based artist with an extensive education from institutions such as Konstfack and the Handarbetets Vänners School, as well as a journeyman’s certificate in hand-weaving.
She has participated in numerous group and solo exhibitions both in and outside of Sweden, and since 2019, she has been a co-founder of the art collective Dotdotdot, which was commissioned to curate Konstfack's Spring Exhibition in 2023 and 2024. Lisa Juntunen Roos completed her first permanent public installation Ne Jotka Tulivat Me Jotka Jäimme / Those Who Came, We Who Remained in the Oxen parking garage in Västerås in 2022, and in 2023, she was selected as Young Craftsperson of the Year by the Bengt Julin Foundation and the Friends of the Nationalmuseum. Lisa Juntunen Roos has a solid foundation in the textile craft tradition but today works as an artist in a broader context, with plastic as her primary material.
Lisa Juntunen Roos (f. 1988 i Västerås) är en Stockholmsbaserad konstnär med en lång utbildning från bland annat Konstfack och Handarbetets Vänners Skola samt gesällbrev i handvävaryrket. Hon har deltagit i flertalet grupp- och separatutställningar i och utanför Sverige och är sedan 2019 medgrundare till konstgruppen Dotdotdot som bland annat anlitats för att curera Konstfacks Vårutställning 2023 och 2024. Lisa Juntunen Roos genomförde sin första permanenta offentliga gestaltning Ne Jotka Tulivat Me Jotka Jäimme / Dom Som Kom Vi Som Blev i parkeringshuset Oxen i Västerås 2022 och 2023 valdes hon ut till Årets Unga Konsthantverkare av Bengt Julins Stiftelse och Nationalmuseums Vänner. Lisa Juntunen Roos har en stadig grund i den textila hantverkstraditionen men arbetar idag som konstnär i en bredare kontext med plast som huvudsakliga material.