Elias Tannemark Swedish, b. 2000
"There is a certain order in the world, and the cottage never quite fit into that picture. Rabbits should be in small cages and horses in the stable, not running freely over the property. Flowers belong in pots and flower beds, and the lawn should be well-trimmed. The dogs terrified the children in the village."
Elias Tannemark is a painter currently studying fine art at KMD in Bergen. His work draws heavily from memories and stories of a now-vanishes cottage that is close to his heart. It was a place he often jokes about, saying, "Every animal legal to own in Sweden has passed through the cottage. There were everything from Mexican hairless dogs to donkeys, Icelandic horses to parrots.”
The place features prominently in Elias' work through idyllic gardens mixed with Swedish folk aesthetics, anonymous landscapes with quarreling animals. His paintings play with contradictions and irony—they can be both beautiful and loud, safe and comfortable, gray and colorful and the works often relate to each other through repetition. There's a certain drama unfolding, where a fast pace and varying moods take center stage.
Elias' work reflects the growing desire to escape the current state or society, something that resonates with more and more people. To live more in tune with animals and nature, critical of the constructed human world. However, Elias' stance becomes conflicted due to his personal history—he has long heard how tough life was at the cottage, how they were poor and miserable, while others say that his grandmother and mother were incredible and strong. His art aims to spark a discussion about our relationship with nature, norms, and freedom—to see the beauty in the untamed and perhaps question the order we so often take for granted.
SV. Elias Tannemark är en målare som för närvarande studerar fri konst på KMD i Bergen. Hans arbete bygger mycket på minnen och berättelser från ett nu försvunnet torp som ligger honom varmt om hjärtat. Det var en plats han ofta skämtar om, då han säger: "Varje djur som är lagligt att äga i Sverige har passerat torpet. Där fanns allt från mexikanska nakenhundar till åsnor, islandshästar till papegojor.”
Platsen spelar en framträdande roll i Elias verk genom idylliska trädgårdar blandat med svensk allmoge, anonyma landskap med bråkande djur. Hans målningar leker med motsägelser och ironi – de kan vara både vackra och högljudda, trygga och bekväma, gråa och färgglada och verken relaterar ofta till varandra genom upprepning. Det pågår ett visst drama där ett högt tempo och skiftande stämningar får ta plats.
Elias arbete reflekterar den växande önskan att fly från samhällets nuvarande tillstånd, en önskan som allt fler människor känner igen sig i. Att leva mer i harmoni med djur och natur, kritisk mot den konstruerade mänskliga världen. Dock blir Elias förhållningssätt konfliktfyllt på grund av hans personliga historia – han har länge hört om hur tufft livet var på torpet, hur de var fattiga och eländiga, medan andra säger att hans mormor och mor var otroliga och starka. Hans konst vill väcka en diskussion om vårt förhållande till naturen, normer och frihet – att se skönheten i det otämjda och kanske ifrågasätta den ordning vi så ofta tar för given.