The 2021 paintings Paddling i träsket and Sjöjungfrun i fjorden, both from the Blixtfisket series, demonstrate variations of this painted experience. From the scene in Paddling i träsket we can...
The 2021 paintings Paddling i träsket and Sjöjungfrun i fjorden, both from the Blixtfisket series, demonstrate variations of this painted experience. From the scene in Paddling i träsket we can recognize blades of grass during the daytime, and while there is seemingly no specific focal point, the painting influences the sensation that one should take a step forward and journey into the unknown wilderness beyond.
Paddling i träsket offers a kind of identifiable reality, whereas Sjöjungfrun i fjorden appears more mysterious and less articulate in its imagery. A single stroke of bright Cadmium yellow pulls the eyes immediately into the centre of this painting and it is here where the eruption of painterly brushstrokes and colours take over the foreground, pulling the viewer into the painting while the more subdued variations of tones complement in their supporting role. Daily considers his combination of colours to be very impressionistic – not in terms of brushstrokes, but in the way he combines colours. He has coined this process as ‘three-dimensional colour’ explaining how, in order to create one colour, you need to use other colours to support it.
Svenska Målningarna Paddling i träsket och Sjöjungfrun i fjorden från 2021, båda från Blixtfisket-serien, visar variationer av denna målade upplevelse. Från scenen i Paddling i träsket kan vi känna igen grässtrån under dagen, och även om det inte verkar finnas någon specifik fokuspunkt, påverkar målningen sensationen att man bör ta ett steg framåt och resa in i det okända vildmarken bottom.
Paddling i träsket erbjuder en slags identifierbar verklighet, medan Sjöjungfrun i fjorden verkar mer mystisk och mindre artikulerad i sin bildspråk. Ett enda penseldrag av ljus Cadmium-gul drar omedelbart ögonen till centrum av denna målning, och det är här där utbrottet av måleriska penseldrag och färger tar över förgrunden, drar åskådaren in i målningen medan de mer dämpade variationerna av toner kompletterar i sin stödjande roll. Daily anser att hans kombination av färger är mycket impressionistisk - inte i form av penseldrag, utan på det sätt han kombinerar färger. Han har myntat denna process som ‘tredimensionell färg’ och förklarar hur man, för att skapa en färg, måste använda andra färger för att stödja den.