Evelina Dovsten Swedish, b. 1987
In her human endeavor to try to understand reality, Evelina Dovsten continuously aims to translate it, simplify it, and comprehend it.
In this simplification and the power of persuasion, the scientific, the occult, and the sacred aesthetics meet. She draws on all of them, and the works become a conclusion —> a map —> a self-portrait.
Practical and theoretical knowledge merge, and within the works, there is a continuous effort to elevate and highlight tacit knowledge as a theme. The works visually narrate their own creation. By preserving and gathering knowledge in the material, she aims to engage our thoughts on how we preserve knowledge and how it is passed on. Evelina Dovsten works both with hot glass, which demands quick action, in combination with a slower process: polished and engraved glass, painted wood surfaces, and text.
Evelina Dovsten graduated from Konstfack (MFA 2019) in Stockholm and has a studio at G-studion in Gustavsberg. She is the co-author of the book The Modern Sphinx, written together with Andreas Nobel (Otsium Books). Her art is represented in collections such as the Nationalmuseum, and in 2024, she created the public artwork for Värmdö Municipality's new cultural center.
SV. I sin mänskliga strävan i att försöka förstå verkligheten ämnar Evelina Dovsten gång på gång att översätta den, förenkla den och förstå den. Där i förenklingen, och i makten att övertyga möts den vetenskapliga-, den ockulta- och den sakrala estetiken. Hon använder sig av dem alla och verken blir en slutsats —> en karta —> ett självporträtt.
Praktiska och teoretiska kunskaper flyter ihop och i verken finns en strävan efter att alltid upphöja och påpeka tyst kunskap som tema. Verken berättar själva visuellt om sin tillblivelse. Genom att bevara och samla kunskaper i material vill hon aktivera våra tankar kring hur vi bevarar kunskap och hur den ges vidare. Evelina Dovsten arbetar både med det varma glaset som kräver ett snabbt handlande i kombination med en långsammare process: slipat och graverat glas, målade träytor och text.
Evelina Dovsten är utbildad på Konstfack (MFA 2019) i Stockholm, och har ateljé i G-studion, Gustavsberg. Hon är författare av boken Den Moderna Sfinxen skriven tillsammans med Andreas Nobel (Otsium Books). Hennes konst finns representerad på bl.a. Nationalmuseum, och 2024 skapade hon den offentliga gestaltningen för Värmdö kommuns nya kulturhus.
exhibition text:
Abandon All Ambiguity, Evelina Dovsten, blås & knåda 3/2 2024 - 21/2 2024
In her human endeavor to try to understand reality, Evelina Dovsten aims again and again to translate it, simplify it and understand it. There in the simplification, and in the power to convince, the scientific, the occult and the sacred aesthetics meet. She uses them all and the works become a conclusion —> a map —> a self-portrait. Practical and theoretical knowledge fade together and in the works there is an aspiration to always highlight and point out tacit knowledge importance. The works themselves visually tell about how they are made. By preserving and collecting knowledge in materials, she wants to activate our thoughts about how we preserve knowledge and how it is passed on. Evelina Dovsten works both with hot glass that requires fast action in combination with a slower process: cold worked and engraved glass, painted wooden panels and text. Evelina Dovsten is educated at Konstfack (MFA 2019) in Stockholm, and has a studio in G-studion, Gustavsberg. She is a co-creator of the Konsthantverkspodden, and just launched the book: Den Moderna Sfinxen written together with Andreas Nobel (Otsium Books).
I sin mänskliga strävan i att försöka förstå verkligheten ämnar Evelina Dovsten gång på gång att översätta den, förenkla den och förstå den. Där i förenklingen, och i makten att övertyga möts den vetenskapliga-, den ockulta- och den sakrala estetiken. Hon använder sig av dem alla och verken blir en slutsats —> en karta —> ett självporträtt. Praktiska och teoretiska kunskaper flyter ihop och i verken finns en strävan efter att alltid upphöja och påpeka tyst kunskap som tema. Verken berättar själva visuellt om sin tillblivelse. Genom att bevara och samla kunskaper i material vill hon aktivera våra tankar kring hur vi bevarar kunskap och hur den ges vidare. Evelina Dovsten arbetar både med det varma glaset som kräver ett snabbt handlande i kombination med en långsammare process: slipat och graverat glas, målade träytor och text. Evelina Dovsten är utbildad på Konstfack (MFA 2019) i Stockholm, och har ateljé i G-studion, Gustavsberg. Hon är medskapare av Konsthantverkspodden och aktuell med boken Den Moderna Sfinxen skriven tillsammans med Andreas Nobel (Otsium Books), en utställning på Vår Gård Saltsjöbaden, samt ett gestaltningsuppdrag för Värmdö kommun.