Madeleine Hatz | Sea Change

3 October - 2 November 2024
Hatz’s paintings are considered abstract, yet there are hints of landscapes, twilight, and figures. Various types of brushwork and forms intertwine, with thick paint applied with a palette knife sitting alongside atmospheric surfaces.

Sea Change is a poetic title that alludes to a global transformation… the entire world is twisted. The exhibition consists of paintings in vivid colours, small and large, round and rectangular. Each painting is an individual with its own temperament. In the round, orange-red Sea Change - Reversal, there is a powerful dynamism, a will, a sense of hope. Reversal served as the starting point for the Sea Change series, which culminates in The Conclusion: Incandescent Intimacy. This final round painting reveals darkness with sparks… Are there creatures here? Is it a disaster, a collision course being redirected? Hatz’s paintings are considered abstract, yet there are hints of landscapes, twilight, and figures. Various types of brushwork and forms intertwine, with thick paint applied with a palette knife sitting alongside atmospheric surfaces.

 

Sea Monsters at Sunrise, a group of seven paintings, is inspired by the Romantic painter Turner. His unfinished painting Sunrise with Sea Monsters at Tate Britain served as an invitation to the artist, a portal to evoke his own worlds, light rising from the depths. Another group of individual paintings, shifting in color from apricot to forest green, titled Wallpaper for a Queen, features highly textured surfaces that interact with the light in the room, changing and inviting the viewer to quiet daydreaming at dusk.

 

 

SV. Sea Change är en poetisk titel som anspelar på världsomspännande förändring…hela världen vrids. Utställningen består av målningar i lysande färg, små och stora, runda och rektangulära. Varje målning en individ med eget kynne. I den runda orangeröda Sea Change - Reversal finns kraftfull dynamik, en vilja, en hoppfullhet. Reversal var avstamp för serien Sea Change som avslutas med The Conclusion: Incandescent Intimacy. Denna sista runda visar mörker med gnistor… finns varelser här? Är det en katastrof, en kollisionskurs som riktas om? Hatz’ måleri räknas som abstrakt men här finns antydan till landskap, dagrar, figurer. Olika sorters penselskrift och formspråk vävs ihop, tjock färg applicerad med palettkniv ligger intill atmosfäriska ytor.

 

Sea Monsters at Sunrise, en grupp på sju målningar är inspirerade av den romantiske målaren Turner. Hans oavslutade målning Sunrise with Sea Monsters på Tate Britain blev som en inbjudan till konstnären, en portal för att frammana egna världar, ljus som stiger upp ur djupet. En annan grupp av individuella målningar som skiftar i färg från aprikos till skogsgrön:Wallpaper for a Queen, har starkt textureradeytor som rummets ljus spelar på och förändrar. De inbjuder betraktaren till stilla dagdrömmeri i skymningen.