A yo-yo dynamic between stillness and movement is at play in the encounter with nature in Helén Svensson’s large-scale and material-focused sculptural installation Inte nudda golv / Do not touch the floor.
Just as for Kern, a yo-yo dynamic between stillness and movement is at play in the encounter with nature in Helén Svensson’s large-scale and material-focused sculptural installation Inte nudda golv / Do not touch the floor. But if in Kern’s case it is the gaze that is constantly suggestively teased, in Svensson’s work it is also about tactile sensation and a physical close-to-the-skin relationship with nature. Wool, as an elementary natural material, evokes the reminder of a relationship with the material cultivated since childhood. Here, the wool, contrary to how it is often seen in art, takes on a grand and majestic sculptural bodily form and becomes the “main thing.” The wool comes from surplus donated to Svensson by local sheep farmers around her countryside place. After that, a time-consuming and laborious purification process of the wool followed, and then a dyeing process with pigments from three different types of lichen. The lichen is a symbiotic organism and cross-fertilization of fungus and algae, which is emblematic since the work emerged in close dialogue and collaboration between Svensson as an artist and me as a curator at a stage in Svensson’s practice when new doors were to be opened.
In its manifestation, Inte nudda golv / Do not touch the floor appears as something that evokes thoughts of physical and gymnastic movements. A work that necessitates the body to adjust to it in various ways. The question then is really whether, and what one can actually do in the room. But the urge to engage doesn’t wait.
Svenska. Liksom för Kern är en jojodynamik mellan stillhet och rörelse gällande för handen, i mötet med naturen i Helén Svenssons storskaliga och materialbetonade skulpturinstrallation Inte nudda golv. Men om det i Kerns fall är blicken som ständigt suggestivt retas, är det i Svenssons verk i stället också aktuellt med taktil sensation och en fysisk nära-huden-relation till naturen. Ull som ett elementärt naturmaterial framkallar påminnelsen om en sedan barnsben inarbetad relation med materialet. Ullen får här, tvärtemot hur man ofta är van att sen den inom konsten, inta ståtlig och reslig skulptural kroppslig form och utgöra ”huvudsaken”. Ullen härrör från överskott som skänkts till Svensson från loka fårbönder omkring hennes lantställe. Därefter har en tidskrävande och mödosam reningsprocess av ullen följt och i sin tur därpå en färgningsprocess med pigment från tre olika lavsorter. Laven är en symbiotisk organism och korsbefruktning av svamp och alg vilket är emblematiskt då verket uppkom i nära dialog och samarbete med mellan Svensson som konstnär och mig som curator i ett skede i Svenssons praktik då nya dörrar skulle öppnas.
I uppenbarelsen ter sig Inte nudda golv som något som för tankarna till fysiska och gymnastiska rörelser. Ett verk som betingar infall för kroppen att rätta sig efter det på olika vis. Frågan är därvid egentligen om, och vad man faktiskt får göra i rummet. Men nycken att vilja låter inte vänta på sig.
– text written by Ashik Zaman